Sombah Nasi Perkawinan Adat Kuantan ( Pangean )



Dela / PBM /BI /5

Perkawinan adalah suatu ikatan lahir batin anatra seorang pria dengan wanita sebagai suami isteri dengan tujuan membentuk keluarga ( rumah tangga ) yang bahagia dan kekal berdasarkan ketuahanan Yang Maha Esa. Di dalaam masyarakat Pangean, mereka mempunyai aturan dan aat istiadat sendiri yang berbeda dengan perkawinan masayrakat pada umumnya dan perrbedaan itu cenderung menimbulkan pertentangan di kalangan ulam dan penghulu adat dalam hal kebolehan atau ketidakbolehan perkawinan ini. Ada 3 sistem perkawinan adat, Exogami, Endogami dan Eleutropogami. Masyarakat Pangean termasuk ke dalam Exogami yaitu seorang pria dilarang menikah dengan wanita yang semarga atau sesuku dengannya. Meskipun ini tidak dipermasalahkan dalam Islam, karena Islam tidak pernah melarang kawin berdasarkan suku baik Al-Qur`an maupun Hadis.

                       
A.     Sombah Nasi
 
Sombah Nasi merupakan salah satu tradisi Rakyat Kuantan, tradisi Sombah Nasi ini biasanya dilakukan disaat acara perkawinan, pada saat kedua mempelai diarak oleh pihak Bako (Rombongan suku Ayah), pihak pengantin perempuan akan menjemput pihak pengantin laki-laki kerumahnya, setelah itu kedua mempelai diarak kerumah pengantin perempuan, setelah pihak pengantin perempuan mempersilahkan rombongan Mamak pihak pengantin laki-laki masuk, disitulah acara Sombah Nasi dilakukan sekaligus Pemberian Gelar untuk pengantin laki-laki, dimana gelar merupakan panggilan setelah menikah bagi laki-laki daerah Kuantan.
Sombah Nasi disebut juga sebagai kata-kata persembahan, disebut Sombah Nasi karena persembahan itu dilakukan didepan Nasi yang telah dihidangkan oleh pihak pengantin perempuan, sebelum acara makan maka dilakukanlah persembahan itu. Kata-kata yang digunakan bukanlah sebuah kata-kata yang mutlak, tapi tergantung lawan persembahannya,di bawah ini contoh kata kata persembahan tersebut :

Pertama (Laki-laki)

Assalamu`alaikum., Alaikum salam kan jawabnyo. Sapihak dek kami ko nan dating, nan sarasak langkah dari rumah, nan sarayun lenggang din an golong manuju ronah kampuang nangko. Kampuang nan indak katinggian, dipagar bukik bukuliliang, disolo gunung tunggu tigo, tigo nan cukuik sajorangan. Batang karambial linggayuran, rumpuiknyo gatial-gatialan, sawah bapiriang dinan datar, lading bapetak dinan lereng, cindo dusun batumpak-tumpak. Maijau rono parolak mudo, jaguang maupiah bilang tangkai, bak tima bungo ladonyo. Buah toruang ayun-ayunan, solo manyolo kacang panjang, mantimun mangarang buah. Mako kami turuikkanlah jalan nan panjang, jalan rayo titian batu, lobuah godang cindai tajelo, kosiaknyo mipi bak di pipi, pasirnyo alui bak ditinting, batu bulek susun basusun. Itam sabola dalam, jiluang babatang-batang mambelok lalu kahalaman.
Halaman nan indak lowe amek, malayah bungo sapanjangkauan, tobik karono rondah-rondah. Mako babunyilah buny-bunyian, maringik sibolang tandai, bakukuak kinantan suci, marentak balam bungo sawah. Talengong kadalam parolak, cabodak laalian boruak, kamuniang sandaran alu, limau mani pantan kudu. Tobek nan bunta bakiambang, airnyo joniah ikannyo jinak, kulari babondong-bondong, bada sopek basiku-siku, bada puyu baridai ome, jariang malinte-linte juo. Salorong nan dari pado itu, pihak dek kami ko nan datang.   Nan bak samisal buruong bondong, tarobang sakawan diudaro, babegar dirimbo nan satumpak, maraok dikayu rimbun daun tatogon malihek rantiang, nyo kok indak iko tompek inggoknyo. Lai kok iko tompek inggoknyo ? kinari bukan kinari sajo. Tumbuoh sikojuik di ilalang. Bodial Jopun di BangkahuluPanembak kapal di Muaro Bari Ampun Ambo dek Panghulu Sambuiklah salam dek juaro. Adokok jauh nan kan dinaanti atau kok dokek nan kan diimbau. Bialangan ala cukuik Langgalan lah datar. Sekian pertanyaan dari ambo.


Pertama ( Perempuan )

Sapanjang pahobaran tadi la susunan adat jo limbago. Kalau adat adao batangkai, pusako ado batampuak, kok undang ado batali, mangobek undang jo sakato, mangobek kato jo mufakat, itulah bonar nan dituruik. Manolah tadi batanyo, adokah jauh nan kan diganti, dokek nan kan diimbau, kok bilangan la gonok langganan la datar. Jauh nan kan dinanti, dokek kan diimbauiyolah marapulai, niniak mamak, saroto urang nan banyak. Kinilah taduduok dirumah iko, bilangan lagonok, langgaian la datar, mujur batimpo nan elok, tuah la lokek di nan mulio usaholah ragu tontanf itu. Sakironyo ado kato sapatah nan kan disobbuik, rundiang sabuah nan kan tongah nan taobik di badan diri ( sebut nama gelar yang diberikan ) Kok titiak lah buliah kami tampuang.maleleh la bias kami palik kk bajalan diansuar kami manunggu tontang itu.
Dan seterusnya . begitulah contoh persembahan atau Sombah Nasi yang dimaksud.

B.     Pidato Sirih ( Penyerahan )

     Talatak puntiang diate ulu
     Dibawah kumpalan tali
     Asal mulo kato daulu
     Tigo limbago nan tarjadi

   
Partamo sombah manyombah, kaduo sirih jo pinang, katigo baso jo basi. Sombah     manyombah  dalam adat tali batali, undang - undang, tasobuik dimuluik mani, tapakai dibaso baik. Muluik mani calemong kato, basobuik gulo dibibir dalam cupak nan piawai banamo adat sopan santun. Aadat dilawik bajuru mudi, adat  disabuang bajuaro,  adat diolek barajo jonang. Kok dikaji tontang sijuru mudi, tahu diangin nan basiku, tahu diombak nan basabuang, pandai manjago pasang turun naik. Kok dikaji tontang si juaro, tau dituah sisik ayam, tahu digulang nan bakicuah, pandai manadeh tampin taruah. Kok dikaji tontang sirajo jonang, tahu dikereng dengan gendeng, tahu dicaka dengan kaik, pandai manjago lobiah dengan kurang.
Ramo-ramo tarobang malayang. Malayok ka koto tongah. Banyaknyo ompek puluoh   ompek. Endah carano bukan kapalang. Dilingkuang urang nan lah rapek. Buruang si nurak buruang nuri . Sincirak ate pambatang. Sirih golak pinang manari. Malihek urangnan lah datang. Lorong kapado caranonyo. Carano banjar Reno Ali, buatan tukang koto godang, nan rimbun bungo keliki, nan ranggak bungo kacubuong, nan kunkun gagal kan inggok, nan lontiak olang bamain, satahun dipanggang bugi, samusim di linggar cino, usahkan ratok rongak pun tido. Pihak kapado songkok carano, dilamak urang namokan, tonun banamo Silang Suto, baukirbabungo rampai, baturab ba bonang ome, baluki bakelok paku, ragi nan samo baliak bala. Baratui caromin dipinggir, batabuar kaco ditongah, kilek kamilek cahayonyo, sarupo bintang ate langik, bintang gujarah bakaliliang. Pihak kapado nan sirihnyo: sirih udang tampak ari, tumpuoknyo bak kuku balam, ganggangnyo bagai suaso, buah diambiek kan ditanaman, batang diambiekkan tiruan. Setahun dalam panggilingan usahakan mosiak layuarpun tido.
Kononlah pado dipinangnyo . pinang sierek ero mani, tumbouhnyo dikidal rumah, tingginyo panjek-panjekan, rondahnyo jangkau-jangkauan, pucuok maleapi awan putiah, setahun tupai dek mamanjek larang basuo jo buahnyo. Kok  babuah sabijo duo, jatuohnyo bukan jatuoh dek bapanjek, jatuoh dek angin nen mandayu, kok tasipuak bolah ompek, kok tasipak jadi sopah, baitu kan lombuik pinang. Salorong pado digambirnyo: gambir kuniang sarupo dadiah, buatan puti sari lomak, maninyo tinggal dilidah, koleknyo tinggal dikarongkongan, daun malayok kalawitan tibo dipulau batebaran.
Kok kunun dikapurnyo: kapur putiah ombun baajno, dibasuoh jo air bungo, dipati jo pati santan, dikipe jo ambai-ambai, dipalik jo ari mani, bakisar kajari tunjuak mambayang katapak tangan. Sapalik sapuluoh ome, sakodom sakati limo, harogo nan indak tarogoi, harogo satimbang jo nagori. Maakanan anak rajo-rajo pamainan bibir puti-puti. Pihak kapado tambakaunyo: Tambakau alui ombun bajelo, bijinyo datang dari ruhum, pikiran sidayuong dilawitan, dibaok jaluornyo, bajomuar dibalik dalam, bapantang mosiak dek pane, mosiek dek ombbun tongah malam. Dan seterusnya, inilah contoh pidato sirih yang dimaksud.

A.     Pidato sirih ( menerima)

Ruponyo sapanjang buah panitahan nan tatabuar kek nan banyak, nan talayangkatongah-tongah, tatumpah kapado ambo. Didongar la rancak bumi, dipandang la rancak rupo, labuntar sawah nan sapiring, lamasak cindo padinyo. Tapi sunguhpun baitu dek padi indak satangkai, dek pipik indak seekor. Dek padi indak satangkai masak nan indak sakali ambiek. Dek pipik bukan saekor tarobang nan indak sakaali inggok mako kan ambo cubo marontang panjang, untuang taserakkan  dijalo suto, kok untuang ikan nan buliah, kok indak ome tantangannyo.
Sairing balam jo barobah
Balam tarobang barobah mandi
Sairing salam dengan sombah
Salam datang sombah kambali

Kambali juo pado Rky. Mano : Rky
Anak ayam pandai baronang
Dapek kakinyo dek buayo
Duduk Rky jo batonang
Ambo kan mulai jo bicaro

Adopun sapanjang buah panitahan Rky tako, taserak nak ambo pilih, dipilih lalu
dikampungkan. Kok anyuik nak ambo sonsong, disonsong lalu kahulunyo. Apokah jim pasombahan Rky. Dek caranolah katongah sarek barisi kalongkapan, mako malihek diate rupo, basiang diate  tumbuh, tumbuh sarupo iko kini. Sirih sacabiak mintak dikunyah, pinang sagayiang mintak digotok, dipipil gambir dipalik kapur dek kami kan iyo baitu.

Takilek caromin diudarao
Jatuah kalawik batu karang
Hilang disembar dek buayo
Dek bonar sombah nan tibo
Lahir kapado ambo surang
Batin kapado kami basamo
           
Katowari kato bajawek, kato pusako kan batuluang manuruik patatah jo patitih basuo

pamainan adat.
Batonun kulindan suto
Sajalan ragi jo bonang
Suri dimano talataknyo
Layang malayang sombah tibo
Timpo batimpo solam datang
Titah kaambo tahontaknyo


Kato tapogang kek pangulu, rundiang disimpan dinan banyak. Awal jo akhir kok sapokat, lahir jo batin kok sasuai, tibo digayuang nan kan manyambuik, kato nan kan manjawab topek diambo tarobiknyo. Sungguhpun diambo tarobiknyo, nyato adat bahati sungguh, nayato pusako bainggiran. Bacupak talago ponuah, bagantang si Maharajo Lelo, undang-undang maisi kondak Karono sobab dek baitu, kato iyo kato baturuik, kato indak kato mati, kato ontah kato tatogun.
Dapeklah kato nan saiyo, kok bulek buliah digolekkan, picak dapek dilayangkan. Tibo kami dipabasokan, basapu laman nan sabidang, takuak pintu boke lalu, tabontang lapiak paradani, talatak sirih dicarano tando alamat putiah hati. Sonang bonar dalam hati, dek  malin indak tabacokan, dek tukang talukikan, Allah lah sajo nan kan tahu. Nan sakarang iko kini, tontang dek kami kini, olah sa iyo la sa lope, la satanai salatakkan, salolah sakojar untuk manarimo sririh Rky.
Tapi sungguhpun baitu, adopun masak sirih ko tigo parakaro.

Partamo masak digagang, kaduo masak dimakan, katigo masak jo mupakat
Nan dikatokan masak digagang:
Rono kuniang mangarisik, tampuak layuar daun la kucuik, dek ulek indak talomakkan, dek somuik indak tajalari
Nyampang gugur manjalang tanah, jagan dicinto kanjunjuang lai, tampan kan jadi sarok sajo, dakak nan saka sirih masa
Tasobuik masak dimakan :
Sodang tampuak lai bagotah, maso daun lai baminyak, gilo dikijok pinang mudo, dirayu kapur jo gambir bararak lalu bacarano. Diupam manjadi satu, dikunyah bamerah bibir, kaleknyo tinggal dikarongkongan, sarinyo naik ka paroman
Kok dikatokan masak jo mufakat ;
Olun dilihat la tapandang, la ole bangun rawiknyo. Olun dikicok lataraso, lanyato lomak maninyo.
Salorong Sirih Rky nan katongah, nyato bukan masak digagang, tapi indak pulo masak bamerah bibir. Isin jo rela dari Rky, sirihkan masak jo mufokat.

Olun la bakalam
Bulan lah gonok tigo puluh
Olun dilihek la dimakan
Raso la tibo dalam tubuh

Sobab dek baitu, kami ko banyak tadiri dari anak mudo matah nan indak tabiaso makan sirih. Nyampang sirih Rky kami cabiak, pinangnyo digotoktontu indak lo mako dimakan raso, indak rancak dipandang rupo. Sobab Rky kan mamandang kami bak pane dalam balukar, bak sicerak dipadang lalang, iko nan manggamang nan marusak di kami. sekian.

Dan seterusnya, ini merupakan kata-kata ynag dugunakan untuk pidato sirih menerima.
 

D.     Penyerahan Hidangan


Sungguhpun surang nan taimbau dalam syariat jo hakikat atau disahir dengan bathin, samonyo didalam ampun. Ampun jo maaf dipabanyak nan salh, dek rundiang banyak nan sosek, namun kito basifat gawal. Allah basifat qodin, jo parundingan dijalang. Apolah rundingnyo. Pihak dihari sahari iko, entah hari ko nan elok, ontah katiko nan baik, sodang wakotu bungo kombang, ojuong balayir dimusimnyo. Sawuo tadogak angin tibo, kok para undangan lah datang babondong, si pokok mananti jo basamo, jonang manatiang sangek suko , panawar sagalo ronggah hati. Tumbuoh sarupo iko kini utang dek kami sipangkalan, iolah silang nan bapangkal, karojo nan bapokok, disadiokan minum jo makan. Mmanolah ruponyo, malumpek saboleh kaki
Mangganjak pasak diparan. Dihasilkan dek anak silaki-laki. Dimamsak dek anak perempuan.


E.      Penerimaan Hidangan

Salorong hidangan nan lakatongah, elok nan susunanyo nan bak sirih, elok otoknyo nan bak gambir, gamak sodang kacak tabao, tampan ado lelo dipakai, indakbacacek jo bacotar, ola lah cukuik samparono. Taniat dihati nak mamuji, taragak nak manyanjuangnyo, taraso kolu lidah manyobuik, pocah makrifat dek tuahnyo, jo bathin sajo disyukuri. Apolah manjadi pintak jo pinto tadi : Air ta isi mintak diminum, nasi tahidang mintak dimakan kapadomkito nan duduok saedaran, togak sapambatang dirumah iko. Dek kami indak baapo de ( sebut gelar yang diberikan ). Dipandang somak rumpun buluah. Dirambah makonyo torang. Solang batanak kami lai omuah.


Kok kunun mamakan nan tahidang. Tapi ulah dek togak baparintang, ulah dek duduok bapamainan, rintang dek baso si pangkalan, mako lah sojuak kami sabalun minum, lah konyang sabolun makan. Kini go, kok kilek la barapi-rapi, potui la ba dontum-dontum, gabak dihulu la manopi kan ujan juo nyo kironyo. Kok iyo lai kan hujan nak diraoknyo koto sabalik, serelun riak jo galombang, samo-samo kito makan. Dan seterusnya, ini sedikit contoh kata-kata yang dipakai atau digunakan dalam penerimaan hidangan yang dilakukan sebelum makan , atau menyantap hidangan.





F.      Mintak Do`a

Ampunlah ambo dek pangulu, pangulu banyak nan sati, rang godang banyak nan batuah, bago marusuak tompek lalu-lalu nan dituju ka itu juo, tantikalo sumur kan dikali, samulo rantiang kan patah, pangulu badiri dinagori mambangun adat jo pusako, maadokan bari jo balabeh manyusun cupak dengan gantang. Dek adat nan mamakai pusako tinggal maronggoi, cupak tatogak utang ma isi. Sungguh pun iyo nan sagonok itu, dek bulek nan sagolek picak nan salayang. Bulek la dapek digolekkan, picak lah buliah dilayangkan, mako diambiek api saroto bakar kumonyan. Asok mandulang ka udaro, bau lah tinggal saisi rumahiko. Apokan nan manjadi parniatan kami dari iko. Concang kan iyo sagaragai, kapalkan iyo salabuhan. Kini tampaknyo: kok adat la tabatu intan kabawahnyo takosiak bulan. Syarak lah ujudulllah katenyola ta ombun jantan. Sauukur hukum sasuai, sadundun adat jo agamo, adat kawi sayarak lah lazim, undang manuruik dibalakang.
Kini nan duo bola pihak nampaknyo: bakobek jo akad nikah, ba buhul moti ijab kabul, babuhul sintak jo bagian kan tanggal raso tak mungkin, ontah kok Allah manggorakkan. Koto mintak kan rasokinyo murah, umurnyo panjang, untuang nyo gantuong bagantuang bak aur dengan tobiang, bak tangguokluluoh jo bingkai, bak kuciang jatuah jo kombuik. Ibarat manggale , taboli kek nan murah, tajual di nan mahal, sailiar samusiak, saiyo sakato. Dek sorik batomu larang basuo sarupo iko, takonang lo nan mati lamo nan mati baru, nan indak takonang nan cinto lai, nan dapek dek doa sipokah nak samo disom bulo, kok barek dapek ringan, sompik dapek lapang. Jadi nampaknyo sakali marongkuh dayung duo tigo pulau talampau, sakali mambukak puro duo tigo utang lansai, nak mintak dibacokan.



G.     Mohon Pulang

Jikok diagak dikonang-konang, ditimbang sakaki patuik, manakur ambo ka bumi, maningada ambo kalangik, dek kito kini la ompek adat nan bapakai. Partamo sombah manyombah, kaduo baso jo basi, katigo sirih jo pinang, kaompek cukuik minum jo makan, elok lenggang diari pane, maradeso diporuik konyang, senen tabukak kiro-kiro. Kok makan lah samparono konyang, minumlah samporono pueh. Kini air barensuik jadi darah, nasi baransuar jadi daging, syukur nikmat pado Allah, puji kek tatonggoknyo walau diawal kalam tadi, dek kato ambo nan sapatah, dek sombah ambo nan sabari, muluik tatabuar kek nan banyak, sombah tasera di din nan rami.



Ruponyo ambo lai dipangkal, manjuluok lai dibuah, bakato kek nan tidak, malu tatumpah pado ambo, arang tacuriang dimuko pado koniang, bakipe poluah kadado, bakojar kamujuran dek silang nan bapangkal namonyo: Jauh disoru olah datang, dokek dipanggil olah ibosamo bahadir dirumah  godang iko. Kamujuran dek kami nan datang: datanglah dibukakkan pintu, duduak la di bontangkan lapiak, awi labatuangkan air. Lapar la baidangkan nasi, indak upek nan kan tumbuh, onta kok puji nan kan buliah. Jadi begitulah Sombah Nasi perkawinan adat Kuantan, yang sampai saat ini masih dilakukan oleh masyarakat, khususnya di Pangean.


Referensi






Sahari, M interview. 2015 " Tentang Sombah Nasi " Kec. Pangean



Hamidy, UU. 2010. "Riau sebagai Pusat Bahasa dan Kebudayaan Melayu".




No comments:

Post a Comment